Neilson & Co., Hyde Park and Finnieston Street Works

Allgemeines

FirmennameNeilson & Co., Hyde Park and Finnieston Street Works
OrtssitzGlasgow
OrtsteilFinnieston
StraßeHyde Park Street
Art des UnternehmensMaschinenfabrik
AnmerkungenUnter dieser Firma zur Gründungszeit 1836/37 und wieder ab 1847 durch Umwandlung aus "Neilson & Mitchell" (s.d.) [Langston]. Erst in Finnieston, ab 1862 in Springburn. Auch: "Neilson Brothers". Ab 1860 [Metzeltin] oder 1862 [Slezak]: "Neilson & Co., Springburn Works" (s.d.). Auch mit Zusatz nur "Hyde Park Works" oder gänzlich ohne Zusatz. [Metzeltin]: "Neilson & Co. in Hyde Park St., Finnieston b. Glasgow". Siehe auch "Finnieston Steamship Works Co.". [Post-Office Annual Glasgow Directory (1880-1881) 794]: "Finnieston Works", 30 Lancefield Quai (als Boilermakers); Bezug unsicher. 1895 separat: "Neilson & Co., Hyde Park Foundry Co.", Finnieston Street; im Eigentum der Treuhänder von W. Montgomerie Neilson, betrieben von Alexander Wilson. Ab 1898 als "Neilson, Reid and Co."
Quellenangaben[Institution of Mechanical Engineers (1895) 481+492] [Slezak: Lokomotivfabriken (1962) 21] [Metzeltin: Die Lokomotive (1971 147] [Langston: Scottish steam (2014) 13]




Unternehmensgeschichte

Zeit Ereignis
1836 Gründung der Ursprungsfirma als "Kerr, Mitchell & Neilson, Glasgow" [Gündling] oder "Mitchell & Neilson" [Slezak] von William Neilson und James Mitchell in der McAlpine Street. Hauptsächlich finanziert von James Beaumont Neilson, beginnt das Unternehmen mit dem Bau von ortsfesten und Schiffsdampfmaschinen.
1851 James Reid wird Betriebsleiter der Hyde Park Locomotive Works, Glasgow, im Besitz von "Neilson & Co."
1855 Umfirmierung aus "Neilson & Mitchell"
1858 Heinrich Dubs tritt bei "Neilson & Co., Hyde Park Locomotive Works" ein
1858 James Reid verläßt "Neilson & Co." und geht nach Manchester
1860-1862 Umzug nach Springburn und Umwandlung der Firma "Neilson & Co., Hydepark Foundry" in "Neilson & Co., Springburn Works".
1863 Henry Dubs verläßt Neilson's Hyde Park Works und ruft die "Glasgow Locomotive Works" at Polmadie ins Leben. Sein Nachfolger wird James Reid.
1863 Nach dem Weggang von Henry Dubs aus den Hyde Park Works tritt James Reid zu "Neilson & Co." als leitender Teilhaber ein. - Von da an widmet er all seine Energie der Entwicklung aund Erweiterung des Werks. Zu dieser Zeit sind rd. 1.000 Männer beschäftigt.
1876 James Reid erwirbt "Neilson & Co." und ist Alleineigentümer
1884 Neilson verläßt das Unternehmen und gründet die "Clyde Locomotive Company"
1893 Vier der Söhne von James Reid: Hugh Reid, Andrew Thomson Reid, John Reid und Walter Montgomerie Neilson Reid, werden Telhaber bei "Neilson & Co."
1893 Hugh Reid wird neben seinen Brüdern Andrew Thomson Reid, John Reid und Walter Montgomerie Neilson Reid Telhaber bei "Neilson & Co."
1898 Umfirmierung in "Neilson, Reid & Co."




Produkte

Produkt ab Bem. bis Bem. Kommentar
Dampflokomotiven 1855 Beginn (ex Neilson & Mitchell) 1862 Ende (... Springburn Works)  
Dampfmaschinen 1854 [Bowden: Stat. steam engines in GB (1979)] 1854 [Bowden: Stat. steam engines in GB (1979)]  
Schiffsdampfmaschinen          




Personal

Zeit gesamt Arbeiter Angest. Lehrl. Kommentar
1894 2500        




Allgemeines

ZEIT1895
THEMABeschreibung der Hyde Park Foundry
TEXTThis foundry was built more than fifty years ago, and is chiefly engaged in the manufacture of iron castings for marine engines up to the heaviest class. Here have been cast the cylinders and other heavy castings for the engines of many of the most celebrated steamers and war-ships. Among the latest are those for the engines of the "Terrible," "Jupiter," and "Mars," building at Clydebank and Birkenhead; and the low-pressure cylinders, 35 tons each, for the Queenborough and Flushing mail steamers building at the Fairfield Co.'s yard.

The works cover over two acres, and when fully occupied employ about 400 men. The ground and buildings belong to the trustees of the late Mr. W. Montgomerie Neilson, who was senior partner of the firm until his death in 1889.

The sole partner is now Mr. Alexander Wilson, and associated with him in the management are Mr. Thomas C. Campbell and Mr. Thomas Downie.
QUELLE[Institution of Mechanical Engineers (1895) 492]